En resa i emigranternas fotspår, av Jan Hultman.
I maj 1845 lämnade Peter Cassel och ett sällskap på 21 personer Kisa för att påbörja den långa resan till Nordamerika för att börja ett nytt liv. De skulle komma att bilda den första svenska bestående bosättningen i USA, närmare bestämt på slätterna i Iowa. I juni 2022 gjorde jag, Jan Hultman,
en resa i emigranternas fotspår.
För Casselsällskapet var resan lång och mödosam via Göteborg till New York med briggen Superb som fraktade stångjärn över Atlanten. Någon organiserad emigration hade ännu inte kommit igång, så det fanns inga passagerarfartyg att resa med. Superb avgick den 15 juni och resan tog 58 dygn. Casselsällskapet hade tänkt slå sig ner i Pine Lake, Wisconsin där det redan bodde några svenskar som Cassel haft brevkontakt med. Men när de steg i land i New York fick de veta att den bästa jordbruksmarken i Wisconsin redan var inmutad. Istället fick de rådet att resa västerut till Iowa där det skulle finnas bördig mark. Med båt och järnväg tog de sig via Philadelphia och Pittsburgh, på Ohiofloden och Mississippi till Burlington, Iowa.
Idag är det mindre mödosamt att ta sig över Atlanten. Direktflyg Stockholm-Chicago tar ca nio timmar. Och låt oss dröja i Chicago innan vi reser vidare i Casselgruppens fotspår. Under senare delen av 1800-talet påbörjades alltså den omfattande svenska utvandringen till Nordamerika som skulle pågå en bra bit in på 1900-talet. Chicago var en av de platser där många svenskar valde att slå sig ner. I början av 1900-talet hade staden den största svenska befolkningen efter Stockholm. Svenskarna bosatte sig gärna där det fanns landsmän, och i Chicago var det i den norra delen som kallades Lakeview. Här fanns svenska affärer, ett sjukhus med sjuksköterskeutbildning, svenskspråkiga tidningar och föreningar och mycket annat som höll hemlandets språk och kultur vid liv.
Idag kallas området kring Clark Street för Andersonville, men detta är ett sentida namn. Även om det svenska arvet inte längre är så påtagligt, svenskarna assimilerades snabbt, lärde sig engelska och blev ”amerikaner”, så hålls den svenska kulturen vid liv. På North Clark Street hittar man t ex Restaurant Svea och Swedish American Museum och i juni firar man Midsommarfest i dagarna tre. Hela Clark Street är en enda lång gatufest med musik på tre scener, mat, barnaktiviteter och mycket annat. En majstång reses på gatan, det dansas Små grodorna och Vi äro musikanter med liv och lust, det är folkdansuppvisning och svensk körsång. Muséet serverar köttbullar och pannkakor. Och den som vill kan fira midsommar på olika platser i USA varenda helg i juni. Datumet verkar inte vara så viktigt.
Vi lämnar Chicago och gör en bilresa på fyra-fem timmar, till skillnad från Cassels fyra månader, västerut till Iowa och landar i den lilla orten Swedesburg, där det också pågår ett midsommarfirande. Det var i närheten av Swedesburg som som Casselgruppen slog sig ner, nära Lockridge Township i Jefferson County. De kallade till en början sitt nya hem för New Stockholm och tillbringade sin första vinter i ett litet skjul som de byggde. Peter Cassel var entusiastisk och skrev i brev hem till Sverige om de grundläggande principerna om frihet och jämlikhet, avsaknaden av klasskillnader, den personliga friheten och frihet från många skatter. ”Jag har inte sett en enda whiskyflaska på bordet här,” konstaterade han. Cassels brev publicerades i Östgöta Correspondenten och inspirerade många att följa hans exempel. Våren 1846 avseglade ett drygt hundratal personer från Sverige. En del av dem anslöt sig till Cassel medan andra grundade samhället Swede Point i Iowa, som idag heter Madrid. Ytterligare emigranter anslöt sig till Cassel året därpå i det som nu kallades New Sweden.
Så småningom blev det ont om odlingsbar mark, folk tvingades flytta och grundade då samhället Swedesburg någon mil därifrån. Det lilla samhället finns kvar än idag, men av New Sweden finns inte mycket kvar, förutom den lutheranska kyrkan, The New Sweden Chapel, som byggdes 1860. Den är klassad som ett historiskt minnesmärke. Församlingen bildades 1848 av bl a Peter Cassel. 13 familjer understödde skomakare Hokanson som hade missionärsutbildning och utsågs till församlingspastor. Både baptist- och metodistmissionärer besökte New Sweden och Peter Cassel och hans familj lämnade församlingen 1850, bildade en metodistförsamling och byggde 1855 en egen kyrka inom synhåll från den lutherska. Swedesburg levde vidare och stoltserar idag med en rejäl dalahäst utanför Swedish American Museum, som i år firade trettioårsjubileum. Museet är stort och innehållsrikt. Man kan bland annat se en folkdräkt från Kinda bland de utställda föremålen och hur en bostad kunde se ut på 1800-talet. En liten röd stuga har också byggts utanför museet.
För de svenska pionjärerna gick det bra i USA. Peter Cassel avled dock redan 1857 och hans hustru Catharina 1877. Sonen Carl Johan blev framgångsrik affärsman i Swede Point, sonen Andrew var bonde i New Sweden, metodistisk lekmannapredikant och republikansk medlem av Iowas delstatsparlament 1902-06. Sonen Gustaf däremot dödades i inbördeskriget liksom dottern Matildas förste make. På metodistkyrkogården i New Sweden ligger många av familjen Cassels medlemmar begravda. Någon gravsten över Peter Cassel och hans Catharina står dock inte att finna. Kanske vilar de under minnesstenen över de första svenskarna som bosatte sig i New Sweden. Även om svenskarna snabbt assimilerades i sitt nya hemland så lever det svenska kulturarvet uppenbart kvar.
JAN HULTMAN
en resa i emigranternas fotspår.
För Casselsällskapet var resan lång och mödosam via Göteborg till New York med briggen Superb som fraktade stångjärn över Atlanten. Någon organiserad emigration hade ännu inte kommit igång, så det fanns inga passagerarfartyg att resa med. Superb avgick den 15 juni och resan tog 58 dygn. Casselsällskapet hade tänkt slå sig ner i Pine Lake, Wisconsin där det redan bodde några svenskar som Cassel haft brevkontakt med. Men när de steg i land i New York fick de veta att den bästa jordbruksmarken i Wisconsin redan var inmutad. Istället fick de rådet att resa västerut till Iowa där det skulle finnas bördig mark. Med båt och järnväg tog de sig via Philadelphia och Pittsburgh, på Ohiofloden och Mississippi till Burlington, Iowa.
Idag är det mindre mödosamt att ta sig över Atlanten. Direktflyg Stockholm-Chicago tar ca nio timmar. Och låt oss dröja i Chicago innan vi reser vidare i Casselgruppens fotspår. Under senare delen av 1800-talet påbörjades alltså den omfattande svenska utvandringen till Nordamerika som skulle pågå en bra bit in på 1900-talet. Chicago var en av de platser där många svenskar valde att slå sig ner. I början av 1900-talet hade staden den största svenska befolkningen efter Stockholm. Svenskarna bosatte sig gärna där det fanns landsmän, och i Chicago var det i den norra delen som kallades Lakeview. Här fanns svenska affärer, ett sjukhus med sjuksköterskeutbildning, svenskspråkiga tidningar och föreningar och mycket annat som höll hemlandets språk och kultur vid liv.
Idag kallas området kring Clark Street för Andersonville, men detta är ett sentida namn. Även om det svenska arvet inte längre är så påtagligt, svenskarna assimilerades snabbt, lärde sig engelska och blev ”amerikaner”, så hålls den svenska kulturen vid liv. På North Clark Street hittar man t ex Restaurant Svea och Swedish American Museum och i juni firar man Midsommarfest i dagarna tre. Hela Clark Street är en enda lång gatufest med musik på tre scener, mat, barnaktiviteter och mycket annat. En majstång reses på gatan, det dansas Små grodorna och Vi äro musikanter med liv och lust, det är folkdansuppvisning och svensk körsång. Muséet serverar köttbullar och pannkakor. Och den som vill kan fira midsommar på olika platser i USA varenda helg i juni. Datumet verkar inte vara så viktigt.
Vi lämnar Chicago och gör en bilresa på fyra-fem timmar, till skillnad från Cassels fyra månader, västerut till Iowa och landar i den lilla orten Swedesburg, där det också pågår ett midsommarfirande. Det var i närheten av Swedesburg som som Casselgruppen slog sig ner, nära Lockridge Township i Jefferson County. De kallade till en början sitt nya hem för New Stockholm och tillbringade sin första vinter i ett litet skjul som de byggde. Peter Cassel var entusiastisk och skrev i brev hem till Sverige om de grundläggande principerna om frihet och jämlikhet, avsaknaden av klasskillnader, den personliga friheten och frihet från många skatter. ”Jag har inte sett en enda whiskyflaska på bordet här,” konstaterade han. Cassels brev publicerades i Östgöta Correspondenten och inspirerade många att följa hans exempel. Våren 1846 avseglade ett drygt hundratal personer från Sverige. En del av dem anslöt sig till Cassel medan andra grundade samhället Swede Point i Iowa, som idag heter Madrid. Ytterligare emigranter anslöt sig till Cassel året därpå i det som nu kallades New Sweden.
Så småningom blev det ont om odlingsbar mark, folk tvingades flytta och grundade då samhället Swedesburg någon mil därifrån. Det lilla samhället finns kvar än idag, men av New Sweden finns inte mycket kvar, förutom den lutheranska kyrkan, The New Sweden Chapel, som byggdes 1860. Den är klassad som ett historiskt minnesmärke. Församlingen bildades 1848 av bl a Peter Cassel. 13 familjer understödde skomakare Hokanson som hade missionärsutbildning och utsågs till församlingspastor. Både baptist- och metodistmissionärer besökte New Sweden och Peter Cassel och hans familj lämnade församlingen 1850, bildade en metodistförsamling och byggde 1855 en egen kyrka inom synhåll från den lutherska. Swedesburg levde vidare och stoltserar idag med en rejäl dalahäst utanför Swedish American Museum, som i år firade trettioårsjubileum. Museet är stort och innehållsrikt. Man kan bland annat se en folkdräkt från Kinda bland de utställda föremålen och hur en bostad kunde se ut på 1800-talet. En liten röd stuga har också byggts utanför museet.
För de svenska pionjärerna gick det bra i USA. Peter Cassel avled dock redan 1857 och hans hustru Catharina 1877. Sonen Carl Johan blev framgångsrik affärsman i Swede Point, sonen Andrew var bonde i New Sweden, metodistisk lekmannapredikant och republikansk medlem av Iowas delstatsparlament 1902-06. Sonen Gustaf däremot dödades i inbördeskriget liksom dottern Matildas förste make. På metodistkyrkogården i New Sweden ligger många av familjen Cassels medlemmar begravda. Någon gravsten över Peter Cassel och hans Catharina står dock inte att finna. Kanske vilar de under minnesstenen över de första svenskarna som bosatte sig i New Sweden. Även om svenskarna snabbt assimilerades i sitt nya hemland så lever det svenska kulturarvet uppenbart kvar.
JAN HULTMAN